Kracht-van-content-tekstschrijver

Zullen we stoppen met die extreem formele schrijftaal?

Bloggen, Schrijftips

Het lijkt wel alsof ik steeds vaker formele teksten voorbij zie komen. Misschien valt het mij extra op, maar ik zie elke dag zoveel extreem formeel taalgebruik langskomen. Zo las ik laatst op social media: ‘Gaarne maak ik foto’s van u en uw personeel. Neem gerust contact met mij op. Ik ben u graag van dienst.’

Oef. Ik ken deze persoon heel goed en ik weet dat hij ontzettend spontaan en gezellig is. Dat blijkt alleen niet uit dit tekstje. Deze formele toon verbijsterde mij. Ik dacht echt alleen maar: Waarom zou je dit nou zo opschrijven!? Wat je hiermee bereikt is een gapend gat tussen jou en jouw lezer. Of je potentiële klant. En probeer die kloof nog maar eens te dichten als je klant eenmaal afgehaakt is.

Doodzonde, dus. Gelukkig zijn er een heleboel manieren om dit compleet anders te doen. Benieuwd wat je kunt doen om te voorkomen dat je afstand creëert tussen jou en je lezer?

1. Schrijf zoals je praat

Er is een enorm verschil tussen hoe we praten en hoe we schrijven. Als we praten, gebruiken we korte zinnen, woorden die iedereen begrijpt en hebben we een informele tone of voice. Zodra we een pen vastpakken, doen we dit precies 180 graden anders. We maken ellenlange zinnen en gaan ineens over op jargon.

Naar aanleiding van? In navolging op? Graag reageer ik op…? Woonachtig in? Gaarne maak ik foto’s van…?

Serieus? Waarom zou je zo anders schrijven dan dat je praat? Waarom zou je jezelf op papier zo anders voordoen dan je in werkelijkheid bent?

Als jij normaal een gezellig en spontaan mens bent, schrijf dan ook zo! Probeer je lezer te verleiden, te verrassen en te overtuigen. Potentiële klanten willen een verbinding voelen en zichzelf herkennen. Zorg er dus voor dat je die connectie maakt.

2. Geloof dat jouw boodschap sexy ís

‘Schrijf je ook over onderwerpen, die misschien niet zo sexy zijn? Onderwerpen die wat technischer zijn bijvoorbeeld?’, vroeg een van mijn klanten laatst twijfelachtig.

Natuurlijk schrijf ik ook over technische onderwerpen. En uiteraard kon ik mijn klant hiermee helpen. Maar nog veel belangrijker is dat zij zelf overtuigd raakte van haar boodschap en er ook echt voor durfde staan. Dat is echt stap één, want alleen dan kun je een connectie maken.

Ik schrijf veel voor bedrijven met een maatschappelijke missie. Duurzaamheid, de openbare ruimte, vastgoed, de energietransitie, mensenrechten. Stuk voor stuk pittige onderwerpen. Maar vooral ontzettend belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat we daar als samenleving steeds meer van doordrongen raken. En zo niet, dan wordt dat de hoogste tijd!

Duurzaamheid heeft bijvoorbeeld al lang geen geiten-wollen-sokken-imago meer. Jouw verhaal doet ertoe. Het ís sexy. Jouw verhaal mag er zijn. Daar mag je zelf ook in geloven én lekker sexy verpakken natuurlijk ;).

3. Gooi overboord wat je op school geleerd hebt

Op school werd je ongetwijfeld – net als ik – doodgegooid met regels. Je mag je zin niet met ‘Ik’ beginnen. En al he-le-maal niet met ‘Of’, ‘Maar’, ‘En’, ‘Want’ of ‘Omdat’. En zinnen mogen ook écht niet te kort zijn. Maar (see what I did?) wie zegt dat? Wie heeft dat ooit bedacht? Je teksten worden er echt niet vlotter op als je je hieraan vasthoudt. Snel overboord gooien dus, die regels!

4. Schrijf in gewone mensentaal

En het allerbelangrijkste: vergeet nooit dat je voor mensen schrijft. Mensen van vlees en bloed, die – net als jij – totaal geen zin hebben om zich door een berg vaktaal en lange zinnen heen te worstelen.

Mensen willen verhalen van échte mensen en het liefst ook in gewone mensentaal. Zorg er dus voor dat je spreek- en schrijftaal niet mijlenver uit elkaar liggen en vermijd wollige woorden. En dat kan heel goed zonder bij iemand de ik-heb-niet-met-je-geknikkerd-reactie uit te lokken.

Een paar voorbeelden:

Wollig Gewone mensentaal
Indien Als, Wanneer
Conform Zoals, Volgens
Voornemens Van plan
Reeds Al
Omwille van Vanwege

 

Nog een voorbeeldje. Laatst kreeg ik een mailtje dat zo startte:

Graag reageer ik op het op het eerder gedane voorstel inzake de webteksten. Via deze mail wil ik je laten weten dat het wat ons betreft akkoord is. We maken graag alvast een afspraak voor de intake.

Zo kan het ook:

Bedankt voor je voorstel voor de webteksten. Wij zijn akkoord! Zullen we alvast een afspraak maken voor de intake?

Zie je het verschil? Kan jij ook!

Heb je liever dat ik even met je meekijk? Of kunnen de teksten op jouw website wel een upgrade gebruiken? Stuur een mailtje naar dewi@krachtvancontent.nl.

Wil je meer van dit soort tips ontvangen, zodat jij veel meer verbinding met jouw doelgroep kunt creëren? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief!

 

Contact

dewi@krachtvancontent.nl
06-55788804

Deel deze blog:

Vorig bericht
Weet jij die enter-knop goed genoeg te vinden op jouw toetsenbord?
Volgend bericht
Weet jij eigenlijk precies wat je aan het doen bent met jouw content?

Lees meer:

Menu