Bloggen voor je bedrijf

Waarom algemene teksten zinloos zijn en ik ze niet schrijf

Bloggen, Schrijftips

“Kun je een algemene tekst voor ons schrijven, die we voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken? Een tekst waarvan mensen denken: ‘ja, dit wil ik!’ en die we kunnen gebruiken als webpagina, voor LinkedIn én voor offertes?”

Het gebeurt regelmatig dat opdrachtgevers mij vragen om één tekst te schrijven, die zij vervolgens voor meerdere doeleinden kunnen inzetten.

Mijn antwoord?

“Ik help je graag, maar ik schrijf geen algemene teksten. Dat heeft namelijk niet zoveel zin.” Uiteraard vertel ik dan ook wat ik wél voor die opdrachtgever kan betekenen en waarom algemene teksten – in mijn optiek – weinig effect hebben.

Elke tekst heeft een ander doel

Wist je dat elke tekst een ander doel dient? Als ik een tekst schrijf, bedenk ik altijd wat ik – of mijn opdrachtgever – met die tekst wil bereiken. Niet iedere webpagina hoeft bijvoorbeeld te verkopen. Een tekst kan ook als doel hebben om iemand te informeren, te inspireren of iemand ergens bewust van te maken. En een webpagina is vaak heel anders opgebouwd dan een social media post. Of een filmscript.

‘Niet iedere tekst hoeft te verkopen’

 

Daarom vind ik dat je altijd voor ogen moet houden wat het doel van een tekst en wat voor type tekst je schrijft. Is het een tekst voor social media? Is het een blog? Een webpagina? En wil je dat je doelgroep jouw product koopt? Wil je iets uitleggen? Of wil je dat zij contact met je opnemen voor een gratis kennismaking? Dit zijn allemaal verschillende typen teksten én verschillende doelen. Dat vraagt dus ook om een andere benadering. Je begrijpt: één algemene tekst om dit allemaal te bereiken, is dus compleet nutteloos.

Een algemene tekst is voor niemand

Niet alleen het doel van je tekst is belangrijk, maar vergeet ook nooit voor wíe je schrijft. Een goede tekst richt zich op de lezer en sluit aan op de belevingswereld van jouw doelgroep. Doe je dit niet? Dan verzand je al snel in algemene termen en spreek je niet de mensen aan, die jij daadwerkelijk wilt bereiken. Geloof me: een algemene tekst is voor niemand.

Vraag je dus niet alleen af WAT je wilt bereiken met je tekst, maar ook WIE je wilt bereiken. Wie moet dat kennismakingsgesprek inplannen? Wie wil je inspireren? En aan wie wil jij jouw product of dienst verkopen?

Zijn dat directeuren van basisscholen? Zijn dat beheerders van de openbare ruimte? Of misschien vrouwelijke ondernemers, die gek zijn op persoonlijke ontwikkeling en groei?

Kruip dus in de huid van jouw doelgroep of ideale klant en bedenk wat hem of haar aanspreekt. Beschrijf zijn situatie en zorg ervoor dat het herkenbaar is. Beschrijf zijn problemen, verlangens en ambities. En dat alles het liefst met een lichte dosis humor, want zo tover je weer een glimlach op iemands gezicht. Als jij wéét wie jouw ideale klant is, ben je echt al een heel eind en kun je veel gerichtere teksten schrijven.

Teksten, die werken

Omdat ik wil dat mijn opdrachtgevers álles uit hun teksten halen, schrijf ik dus geen algemene teksten. Ik behoed ze heel graag voor teksten, die eigenlijk voor niemand zijn. Samen kijken we wat wél werkt, wat zij willen bereiken, via welke weg en wie ze willen aanspreken.

Hebben jouw teksten tot nu toe weinig effect op jouw lezers? Dan weet ik zeker dat ik je kan helpen. Plan een gratis kennismakingsgesprek in mijn agenda, dan bespreken wat jouw doel is en kijk ik hoe we jouw doelgroep het beste kunnen aanspreken.

Meer van dit soort tips?

Schrijf je dan in voor mijn inspiratiemails vol praktische tips!

Contact

dewi@krachtvancontent.nl
06-55788804

Deel deze blog:

Vorig bericht
Heeft het ondernemen mij daadwerkelijk meer vrijheid opgeleverd?
Volgend bericht
Effectieve koude acquisitie: zo pak je dat aan!

Lees meer:

Menu