Hoe kun jij nou over mijn bedrijf schrijven

Hoe kun jij nou over míjn bedrijf schrijven?

Bloggen, Schrijftips

Waarom een externe tekstschrijver de beste teksten voor jouw bedrijf schrijft

“Ja, maar je weet niks van mijn bedrijf en vakgebied. Hoe kun je daar dan over schrijven?” Een vraag die zo af en toe voorbij komt. Niet eens altijd van potentiële opdrachtgevers, óók van mensen uit mijn directe omgeving.

Hoog tijd om deze vraag eens te beantwoorden. Als tekstschrijver is het juíst de kunst om je nieuwe onderwerpen eigen te maken en hier interessante artikelen of webteksten over te schrijven, die inhoudelijk én tekstueel goed in elkaar zitten. Hoe ik over jouw bedrijf kan schrijven? Ik leg het je uit:

Ik duik vol enthousiasme in de materie

Inhoudelijk sterke verdiepingsartikelen, herkenbare klantverhalen en aansprekende webteksten. Drie totaal verschillende typen tekst, maar ze hebben één ding met elkaar gemeen: het valt of staat met gedegen research.

Als tekstschrijver start ik áltijd met onderzoek. En heel eerlijk? Dit vind ik één van de leukste onderdelen van mijn werk. Op de universiteit genoot ik al van de onderzoeksvakken en niet voor niets startte ik mijn loopbaan als Research Analyst bij een adviesbureau.

Ik duik in jouw bedrijf en in het onderwerp. Door me in te lezen, desk research te doen en waar  nodig aanvullende interviews af te nemen, maak ik mij complexe onderwerpen snel eigen. Zo kan ik hier heldere en leesbare teksten over schrijven. Onlangs schreef ik bijvoorbeeld over circulair inkopen, duurzaam afvalwaterbeheer, de risico’s van digitalisering, efficiënt groenbeheer in de openbare ruimte en collectieve warmtenetten. Stuk voor stuk onderwerpen, waar ik vooraf nog weinig kaas van gegeten had.

Geef mij even de tijd en ik vertel je bijvoorbeeld álles over duurzaam afvalwaterbeheer. Of zoals één van mijn opdrachtgevers laatst tegen mij zei:

“Dewi, een hele fijne tekst om te lezen en je hebt je de materie over afvalwater perfect eigen gemaakt!”

Een frisse blik

Eén van de grootste voordelen van het inhuren van een tekstschrijver is dat ik met een blik van buitenaf naar jouw bedrijf kijk. Door als buitenstaander aan de slag te gaan met een specialistisch onderwerp, zie ik juíst wat voor jouw lezers ingewikkelde materie kan zijn. Dit zet ik om in heldere en goed leesbare teksten.

Ik stel kritische vragen

Natuurlijk ben jíj de expert in jouw vakgebied, maar als jij zelf je teksten gaat schrijven, loop je het risico dat je teksten verzanden in jargon en je lezers voortijdig afhaken. Als tekstschrijver én buitenstaander verplaats ik mij in jouw doelgroep, waardoor ik goed kan inschatten welke vragen jouw potentiële opdrachtgevers hebben. Ik stel kritische vragen over jouw bedrijf en vertaal dit naar teksten, die de gewenste doelgroep aanspreken.

Zo merk ik bijvoorbeeld dat consultants, die de input voor klantverhalen leveren snel de neiging hebben om diep in te gaan op details of technische specificaties. Zeker niet onbelangrijk, maar goede voorbeelden waarmee je een resultaat of een proces laat zien, spreken vaak veel meer tot de verbeelding. Door kritische vragen te stellen tijdens klantinterviews, haal ik de meest aansprekende verhalen en anekdotes boven tafel.

Zo legde Saskia Ras, trekker van het programma circulair inkopen bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, tijdens een interview aan de hand van een voorbeeld haarfijn het principe van een circulaire economie uit: “Je helpt de markt te veranderen met jouw vraag naar circulaire producten. Een goed voorbeeld is de textielstroom binnen Defensie. In het verleden werd er veel kleding verbrand. Nu daagt Defensie de markt uit om van gebruikte kleding mooie producten te maken, zoals tassen, tablethouders en werkkleding.”

Lees hier het hele artikel: Verantwoord inkopen: de sleutel richting de circulaire economie

Ik neem je mee

Ik snap als geen ander dat het spannend is om werk uit te besteden. Het heeft bij mij bijvoorbeeld héél lang geduurd voordat ik zover was dat ik door iemand anders mijn website liet maken. Daarom neem ik je áltijd mee in het proces. Samen stemmen we de inhoud af en ik houd je continu op de hoogte van de voortgang.

Kan ik jou helpen met inhoudelijk sterke artikelen? Of kunnen jouw webteksten wel een opfrisbeurt gebruiken? Neem dan contact met me op.

Contact

  • dewi@krachtvancontent.nl
  • 06-55788804

Foto: Prisca Visser

Contact

dewi@krachtvancontent.nl
06-55788804

Deel deze blog:

Vorig bericht
Webteksten schrijven: vergeet je ideale klant niet!
Volgend bericht
Hoe de hypotheekadviseur mijn omzetdoel bepaalde

Lees meer:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu