Dewi-van-Deurzen-webteksten

Waarom jij je bezoekers écht niet welkom hoeft te heten op jouw website

Schrijftips, Zichtbaarheid

“Welkom op mijn website”, die zin bezorgt me zo langzamerhand echt een beetje de kriebels. Het is zo’n open deur en naar mijn mening een gebrek aan creativiteit. Toch zie ik het nog zó vaak voorbij komen op websites. Zo ben ik al maanden op zoek naar een hond. En ik overdrijf niet als ik zeg dat ik misschien al wel 100 websites van verschillende organisaties en fokkers heb bekeken. Ik heb de statistieken niet bijgehouden, maar voor mijn gevoel werd ik op bijna 50% van de websites welkom geheten. Zonde, want je kunt die ruimte echt véél beter benutten.

Het is natuurlijk heel goedbedoeld om je bezoekers welkom te heten op je website. En superbeleefd. Maar… ook doodzonde. Elke keer als ik op zo’n website ‘Welkom!’ zag staan, wist ik niet hoe snel ik weer weg moest klikken. Dat heb ik niet overal gedaan, want IK WIL ZO GRAAG EEN PUP. Dus ik bleef stug de websites doorspitten.

Maar die garantie heb jij niet als ondernemer. Lang niet elke websitebezoeker heeft het zoveel geduld en motivatie om uit te zoeken of jij biedt wat hij zoekt. Sterker nog, de meeste bezoekers klikken razendsnel weg als zij niet meteen kunnen vinden wat zij zoeken. En dat risico wil je toch niet lopen als ondernemer?

Let me tell you waarom dat goedbedoelde ‘welkom’ compleet nutteloos is en teveel kostbare ruimte inneemt op jouw website:

1. Je zegt eigenlijk niks

“Welkom op mijn website!” Ja, leuk hoor, maar wat zegt dat zinnetje nou eigenlijk? Trekt het de aandacht? Bezoekers willen toch direct weten of jouw website relevant is? En of jij biedt wat zij zoeken? Je wilt dat mensen direct weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Dat zij zichzelf of hun ‘probleem’ herkennen, zich aangesproken voelen en meer van je willen weten. Dat bereik je niet door het woordje ‘welkom’.

2. Ik voelde mij er niet welkom door

En heel eerlijk? Ik voelde mij totaal niet méér welkom op de websites waar ik zo vriendelijk welkom werd geheten. Vaak vond ik niet wat ik zocht en had ik géén idee wat de organisatie te bieden had. Iemand welkom heten doe je dus niet met het woordje ‘welkom’. Daar zijn andere methodes voor.

3. Waarom zou je niet welkom zijn?

En waarom zou ik eigenlijk níet welkom zijn op je website? Ik ben op jouw website, omdat ik geïnteresseerd ben in jouw product, dienst of verhaal. Of in één van je honden. Dan mag ik toch eigenlijk al aannemen dat ik welkom ben?

4. Jouw welkomstwoord zegt Google ook niks

De woorden ‘welkom op mijn website’ staan vaak op een cruciale plek op je website. Vaak is het zelfs de paginakop. En Google kan daar helemaal niks mee. Net als ik, heeft Google dan geen idee waar je website over gaat. Dat maakt het lastiger om je website te indexeren. Het resultaat? Jouw concurrent komt boven jou te staan. Dat wil je toch niet?

Dus wat kun je beter zeggen dan ‘welkom op mijn website’?

Ken je die deurmatten met het woordje ‘welkom’ erop? Of zo’n bordje bij de voordeur? Nou… ik heb nog nooit meegemaakt dat ik mij hier méér welkom door voelde. Ik voel mij véél meer welkom als ik warm onthaald wordt en bij binnenkomst een dikke knuffel krijg bijvoorbeeld. Oké, in niet-coronatijden dan, maar je snapt mijn punt: zo werkt het ook op je website. Bezoekers voelen zich welkom als zij merken dat jij hen begrijpt of aandacht voor hen hebt.

Hoe zorg je er dan voor dat bezoekers zich toch warm onthaald voelen? Bijvoorbeeld door:

  • ervoor te zorgen dat je bezoekers snel vinden wat zij zoeken en makkelijk door jouw website kunnen navigeren.
  • meteen duidelijk te maken voor wie jouw product of dienst is en te zorgen voor een stukje herkenbaarheid.
  • ellenlange lappen tekst te vermijden. Niemand wil een lange lap tekst lezen, toch?
  • de laadtijd van je website te optimaliseren. Mensen verliezen binnen een seconde al de aandacht. Duurt het te lang voor jouw website geladen is, dan klikken ze weg. Dag potentiële klant! Zorg dus voor een snelle website.
  • de woorden ‘welkom op mijn website’ te vervangen door een kop, waarin je relevante zoekwoorden verwerkt. Dit vindt niet alleen Google superfijn, maar het wordt ook voor je bezoekers een stuk duidelijker waarvoor zij bij jou moeten zijn. En dát is uiteindelijk waar het om gaat.

Pas je deze stappen toe? Dan ben je niet alleen een stuk origineler, je maakt ook jouw bezoekers een stuk blijer, waardoor zij langer op jouw website blijven hangen.

Kunnen de teksten op jouw website wel een enorme upgrade gebruiken, zodat jij direct de aandacht trekt en je je bezoekers warm onthaalt? Stuur dan een mailtje naar dewi@krachtvancontent.nl!

Meer van dit soort tips, waarmee jij jouw websitebezoekers ontzettend blij kunt maken? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief!

Contact

dewi@krachtvancontent.nl
06-55788804

Deel deze blog:

Vorig bericht
Effectieve koude acquisitie: zo pak je dat aan!
Volgend bericht
Weet jij die enter-knop goed genoeg te vinden op jouw toetsenbord?

Lees meer:

Menu