lesje verkopen

Wat ik als ondernemer leerde van een bank kopen

Ondernemen

Een onverwacht lesje verkopen

‘We gaan alléén kijken’, zeg ik tegen mijn vriend over de saffraankleurige bank, die ik al een paar weken op het oog heb.

‘Ja, we zijn toch niet zo impulsief dat we vandaag gelijk een bank gaan kopen!?’, reageert hij een tikkeltje verontwaardigd.

‘Nee, natuurlijk niet!’ Ik ben het hartstikke met hem eens. Zo zijn wij niet. We willen gewoon even op die bank zitten, zodat we een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

HOE KAN HET DAN DAT WE NOG GEEN UUR LATER EEN OFFERTE IN ONZE MAILBOX HEBBEN ÉN BIJNA EEN AANBETALING HEBBEN GEDAAN!?

Een tikkeltje verbluft loop ik naar buiten. Ze had ons zover. Bíjna. Tot ik me onze conversatie herinnerde. Nee, dit was precies wat NIET gingen doen. We gingen ALLEEN KIJKEN.

Wauw, wat is die verkoopster goed in haar vak. De ondernemer in mij is trots op haar. ‘Goed gedaan!’ zou ik nog willen zeggen. Misschien zeg ik dat ook nog wel als we daadwerkelijk tot kopen overgaan. Maar wat deed zij nou zo goed? Wat kan ik ervan leren?

1. Ze visualiseerde het RESULTAAT

Ik zag het helemaal voor me hoe die bank zou staan in ons nieuwe huis. Was dat niet helemaal wat ik voor ogen had?

2. Ze speelde in op onze TWIJFEL

‘Wat is de reden dat jullie nog twijfelen?’
‘Is dat geld?’ Nee, want dat hadden we van te voren natuurlijk al bedacht.
‘Hebben jullie een andere bank op het oog?’ Nee, ook niet.
‘Het staat toch zo mooi in jullie nieuwe huis?’ JA!
‘Waarom twijfelen jullie dan nog?’ Tja, goede vraag.

3. Ze ondernam DIRECT ACTIE

‘Goed, het is natuurlijk niet bindend, maar als ik een offerte voor jullie opstel, hebben jullie gelijk een totaalplaatje van de kosten.’ Slim, want nu had ze ook gelijk mijn contactgegevens. En daar maakte ze dankbaar gebruik van.

En doorpakken…

Twee dagen later ging mijn telefoon. Ik twijfelde nog steeds. Met name over het formaat. Ook dáár had zij een oplossing voor. Als ik de plattegrond van onze woning instuurde, zouden zij de bank wel even intekenen. In twee verschillende formaten.

Wéér dat stukje twijfel wegnemen, wéér die visualisatie. Die actie, die snelheid, die overtuiging! Heel knap. Stiekem applaudisseer ik voor haar, want ze doet het zó goed. Hup, een offerte in mijn mail. Hup, een telefoontje er achteraan. Hup, weer een mailtje. HUP, een ingetekende plattegrond.

En het werkt! Want door het resultaat te visualiseren, in te spelen op onze twijfel en direct actie te ondernemen, zijn wij ‘per ongeluk’ een saffraankleurige bank rijker! En de oude bank? Daar vinden we wel een ander plekje voor!

Wanneer kreeg jij onverwacht een lesje verkopen?

Contact

dewi@krachtvancontent.nl
06-55788804

Deel deze blog:

Vorig bericht
Hoe kom je aan content ideeën? 5 tips!
Volgend bericht
Zo kom je in een fijne schrijfmodus!

Lees meer:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu